Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dawnej kolei czar. W 175. rocznicę linii Berlin - Szczecin [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marek Jaszczyński
Już dawno nie było takiego zainteresowania koleją, tylu zdjęć, tylu nakręconych filmów. Do stacji Szczecin Główny przyjechał z Berlina specjalny pociąg turystyczny. Uświetnił 175 rocznicę uruchomienia linii kolejowej Berlin - Szczecin.

Ze Szczecina skład udał się w dalszą podróż do Polic, pokonywał malowniczą linią kolejową nr 406. Skład siedmiu wagonów ciągnął parowóz BR-03 2155. Pojazdy serii 03 zostały zbudowane w latach 1930-1938 i przeznaczone dla składów ekspresowych. W Policach był dłuższy postój, bo parowóz przetaczano i uzupełniano wodę.

Historia linii kolejowej Berlin- Szczecin
1 marca 1836 roku założono w Berlinie Komitet Budowy Kolei Berlińsko-Szczecińskiej (Berlin-Stettiner Eisenbahnkomitees). Wkrótce na podstawie koncesji zaczęto budowę. Jednotorowa linia pomiędzy Berlinem a Eberswalde otwarta została 1 sierpnia 1842 roku, kolejny odcinek między Eberswalde a Angermünde 15 listopada tego samego roku. Ostatni odcinek pomiędzy Angermünde a Szczecinem 16 sierpnia 1843 roku, chociaż pierwszy pociąg z Berlina wjechał na szczeciński dworzec o ówczesnej nazwie Berliner Bahnhof, czyli Dworzec Berliński 15 sierpnia 1843 roku. Dało to początek liniom kolejowym na Pomorzu. Z początkiem 1851 na trasie linii pracę rozpoczął telegraf. Ze względu na rosnący ruch pasażerski w roku 1863 rozpoczęto budowę drugiego toru[1]; odcinek do Angermünde został oddany 22 grudnia 1863 roku. 16 marca 1863 roku otworzono odnogi: z Angermünde do Anklam (1 listopada 1863 roku przedłużono do Stralsundu) oraz ze Szczecina do Pasewalku (z późniejszą odnogą do Wolgastu). Trzy lata później, 15 grudnia 1866 roku otwarto odnogę z Eberswalde do Wriezen (15 maja 1877 roku otwarto do Frankfurtu nad Odrą). 22 kwietnia 1872 roku podjęto decyzję o budowie odgałęzienia pomiędzy Angermünde a Freienwalde. 11 grudnia 1872 Komitet Budowy Kolei Berlińsko-Szczecińskiej dostał na budowę koncesję. W roku 1873 uruchomiono drugi tor a z Angermünde do Szczecina. Od tej chwili cały odcinek był dwutorowy. W roku 1876 otwarto nowo wybudowany Dworzec Szczeciński w Berlinie (Stettiner Bahnhof ). 1 stycznia 1877 roku otwarto linię z Angermünde do Freienwalde. W roku 1897 zmieniono trasę na obszarze Berlina, a linia dołączyła do Nordbahn. W roku 1916 dla ruchu podmiejskiego pomiędzy Berlinem a Bernau otwarto wydzielony tor. 8 sierpnia 1924 rozpoczęto elektryfikację linii. Na początku zrobiono to z odcinkiem z Berlina do Bernau. Do wybuchu II wojny światowej linia stanowiła ważny korytarz transportowy łączący dwa duże niemieckie miasta. Po zakończeniu działań wojennych linia straciła na znaczeniu i doprowadziło do marginalizacji połączeń pomiędzy miastami. Na przełomie lat 1945/46 Związek Radziecki w ramach tzw. reparacji wojennych rozebrał jeden tor na odcinku 40 kilometrów (10 km w Polsce i 30 w Niemczech) oraz sieć trakcyjną. 15 listopada 1947 roku wznowiono ruch na linii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto