Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dawnej kolei czar. W 175. rocznicę linii Berlin - Szczecin [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marek Jaszczyński
Już dawno nie było takiego zainteresowania koleją, tylu zdjęć, tylu nakręconych filmów. Do stacji Szczecin Główny przyjechał z Berlina specjalny pociąg turystyczny. Uświetnił 175 rocznicę uruchomienia linii kolejowej Berlin - Szczecin.

Ze Szczecina skład udał się w dalszą podróż do Polic, pokonywał malowniczą linią kolejową nr 406. Skład siedmiu wagonów ciągnął parowóz BR-03 2155. Pojazdy serii 03 zostały zbudowane w latach 1930-1938 i przeznaczone dla składów ekspresowych. W Policach był dłuższy postój, bo parowóz przetaczano i uzupełniano wodę.

Historia linii kolejowej Berlin- Szczecin
1 marca 1836 roku założono w Berlinie Komitet Budowy Kolei Berlińsko-Szczecińskiej (Berlin-Stettiner Eisenbahnkomitees). Wkrótce na podstawie koncesji zaczęto budowę. Jednotorowa linia pomiędzy Berlinem a Eberswalde otwarta została 1 sierpnia 1842 roku, kolejny odcinek między Eberswalde a Angermünde 15 listopada tego samego roku. Ostatni odcinek pomiędzy Angermünde a Szczecinem 16 sierpnia 1843 roku, chociaż pierwszy pociąg z Berlina wjechał na szczeciński dworzec o ówczesnej nazwie Berliner Bahnhof, czyli Dworzec Berliński 15 sierpnia 1843 roku. Dało to początek liniom kolejowym na Pomorzu. Z początkiem 1851 na trasie linii pracę rozpoczął telegraf. Ze względu na rosnący ruch pasażerski w roku 1863 rozpoczęto budowę drugiego toru[1]; odcinek do Angermünde został oddany 22 grudnia 1863 roku. 16 marca 1863 roku otworzono odnogi: z Angermünde do Anklam (1 listopada 1863 roku przedłużono do Stralsundu) oraz ze Szczecina do Pasewalku (z późniejszą odnogą do Wolgastu). Trzy lata później, 15 grudnia 1866 roku otwarto odnogę z Eberswalde do Wriezen (15 maja 1877 roku otwarto do Frankfurtu nad Odrą). 22 kwietnia 1872 roku podjęto decyzję o budowie odgałęzienia pomiędzy Angermünde a Freienwalde. 11 grudnia 1872 Komitet Budowy Kolei Berlińsko-Szczecińskiej dostał na budowę koncesję. W roku 1873 uruchomiono drugi tor a z Angermünde do Szczecina. Od tej chwili cały odcinek był dwutorowy. W roku 1876 otwarto nowo wybudowany Dworzec Szczeciński w Berlinie (Stettiner Bahnhof ). 1 stycznia 1877 roku otwarto linię z Angermünde do Freienwalde. W roku 1897 zmieniono trasę na obszarze Berlina, a linia dołączyła do Nordbahn. W roku 1916 dla ruchu podmiejskiego pomiędzy Berlinem a Bernau otwarto wydzielony tor. 8 sierpnia 1924 rozpoczęto elektryfikację linii. Na początku zrobiono to z odcinkiem z Berlina do Bernau. Do wybuchu II wojny światowej linia stanowiła ważny korytarz transportowy łączący dwa duże niemieckie miasta. Po zakończeniu działań wojennych linia straciła na znaczeniu i doprowadziło do marginalizacji połączeń pomiędzy miastami. Na przełomie lat 1945/46 Związek Radziecki w ramach tzw. reparacji wojennych rozebrał jeden tor na odcinku 40 kilometrów (10 km w Polsce i 30 w Niemczech) oraz sieć trakcyjną. 15 listopada 1947 roku wznowiono ruch na linii.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto