Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ich ofiarą padają najczęściej seniorzy. UOKiK ostrzega: uważaj na nieprawdziwe reklamy w prasie. Jak uchronić się przed oszustami?

OPRAC.:
Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Osoby starsze i schorowane są bardziej narażone na oszustwa zawarte w reklamach.
Osoby starsze i schorowane są bardziej narażone na oszustwa zawarte w reklamach. lightfieldstudios/123RF
Natychmiastowe wyleczenie z miażdżycy, prostaty lub rozwiązywanie problemów ze wzrokiem lub słuchem za pomocą cudownego środka – takie obietnice bez pokrycia często pojawiają się w reklamach prasowych. Dlatego UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy i jak wydawcy weryfikują treść reklam, a także przyjrzy się podejrzanym reklamodawcom.

Spis treści

Tak oszukują nas reklamodawcy. Najczęściej ofiarami są osoby starsze

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, obywatele składają skargi dotyczące reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. W świetle reklam środki te mają gwarantować wyleczenie z różnych chorób, jednak są to obietnice bez pokrycia.

– Ze skarg konsumentów wynika, że okazywały się nieskuteczne, ich ceny – nieadekwatne do jakości, a profesorowie wychwalający zalety tych produktów – nieistniejący. Co więcej, problematyczne było ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę produktu, co w praktyce uniemożliwiało odstąpienie od umowy czy reklamację kupionego towaru – czytamy w komunikacie UOKiK.

Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów.

– Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy – mówi.

Konsumencie, uważaj – to reklamy wprowadzające w błąd, tzw. scam!

Obecnie z ramienia UKOiK toczy się postępowanie wyjaśniające w sprawie scamu zamieszczanego w gazetach. Pod lupę urzędu trafią reklamy wprowadzające konsumentów w błąd, np.:

  • bezpodstawnie wyolbrzymiające właściwości produktu,
  • zachęcające do kupna rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia,
  • informujące o nieistniejących promocjach.

Decyzją urzędu podczas postępowania zostanie sprawdzona nie tylko działalność reklamodawców, ale także wydawców oraz zasady ich współpracy.

Jak podaje UOKiK, prezes urzędu w pierwszej kolejności wezwał do złożenia wyjaśnień w sprawie publikowanych reklam 8 przedsiębiorców z branży wydawniczej:

  • Burda Media Polska (m.in. „Prześlij Przepis”, „Dobre Rady”),
  • Corner Media („Dziennik Wschodni”),
  • Grupa WM (m.in. „Gazeta Olsztyńska”),
  • Petstar („Kropka TV”),
  • Polska Press (m.in. „Dziennik Zachodni”, „Tygodnik Ostrołęcki”),
  • Wydawnictwo Bauer (m.in. „Tele Tydzień”, „Rewia”, „Rozrywka”),
  • Wydawnictwo Westa-Druk („Angora”),
  • ZPR Media (m.in. „Super Express”).

– Chcemy zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny. Sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników – nadal zgadzają się na zamieszczanie tego rodzaju reklam – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Dodaje, że w pierwszej kolejności liczy na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby. Dalsze kroki uzależnione są od postawy wydawnictw i podjętych przez nie działań zmierzających do wyeliminowania tych patologicznych przekazów.

– Jeśli będą niewystarczające lub powolne, wówczas wydawcy powinni spodziewać się dalszych działań z naszej strony – ostrzega.

UKOiK przypomina, że zgodnie z prawem prasowym wydawca może ponieść odpowiedzialność za publikowanie reklam sprzecznych z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Reklamy środków pseudomedycznych niejednokrotnie zostały uznane przez Radę Etyki Reklamy za mogące wprowadzać konsumentów w błąd.

Krokiem w dobrą stronę wprowadzenie zakazu reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub aktora, który odgrywa ich rolę. Wszedł on w życie 1 stycznia 2023 r. Więcej na jego temat przeczytasz w artykule Moniki Góralskiej: „Zakaz udawania lekarza w reklamie „to zmiana w dobrym kierunku”. Reklama nie może wprowadzać w błąd i oszukiwać pacjenta”.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Jak nie dać się oszukać? Rady UKOiK dla konsumentów

Aby uchronić konsumentów, przede wszystkim seniorów, osoby starsze i schorowane, przed narażeniem na nieuczciwe praktyki niektórych producentów, UKOiK przygotował listę porad, które mogą pomóc zapobiec nietrafionym zakupom:

  1. Nie zamawiaj produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety z nieznanego źródła.
  2. Nie ufaj reklamom oferującym 100-proc. skuteczność w kilka tygodni.
  3. Zwróć uwagę na to, kto jest sprzedawcą, czy podana jest jego nazwa, forma organizacyjna czy tylko numer telefonu.
  4. Nie kupuj, jeśli w reklamie nie ma nazwy firmy lub jeśli cokolwiek wzbudza twoje podejrzenia.
  5. Sprawdź w internecie opinie na temat sprzedawcy lub poproś kogoś o pomoc, jeśli sam z internetu nie korzystasz.
  6. Zweryfikuj, czy „autorytet” polecający produkt lub terapię naprawdę istnieje.
  7. Sprawdź, czy suplement diety, który chcesz kupić, znajduje się w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Sanitarny, a produkt o charakterze medycznym – w rejestrze produktów leczniczych.
  8. Daj sobie czas do namysłu, na skonsultowanie np. z bliskimi, lekarzem. Nie kupuj pod presją, że promocja zaraz się skończy.
  9. Nie ufaj zapewnieniom o puli darmowych produktów dla pierwszych osób. To próba wymuszenia szybkiej decyzji. Poza tym potem okazuje się, że aby otrzymać darmowy produkt, trzeba kupić kilka innych. Ostrożnie podchodź też do informacji o otrzymaniu refundacji – to także bywa metoda wprowadzania w błąd i manipulacji.
  10. Upewnij się co do warunków odstąpienia od umowy, a przede wszystkim adresu, pod który należy odesłać oświadczenie oraz sam produkt.
  11. Jeśli zamówisz i płacisz przy dostawie, poproś kuriera o potwierdzenie przyjęcia płatności i dane nadawcy.
  12. W miarę możliwości kontaktuj się pisemnie, a nie telefonicznie – potwierdzenie ustaleń może się przydać!
  13. Pamiętaj, że możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej, np. u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
  14. Jeśli masz wątpliwości co do reklamy i właściwości suplementu diety, skontaktuj się z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwych praktyk producentów środków pseudomedycznych, zadzwoń na infolinię konsumencką: 801 440 220 lub 222 66 76 76 lub napisz na adres: [email protected]

Źródło: Seniorze, uważaj na reklamy środków pseudomedycznych! UKOiK

Dodaj firmę
Logo firmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warszawa, pl. Powstańców Warszawy 1
Autopromocja

Zdrowie całej rodziny pod kontrolą

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski smog najbardziej szkodzi kobietom!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ich ofiarą padają najczęściej seniorzy. UOKiK ostrzega: uważaj na nieprawdziwe reklamy w prasie. Jak uchronić się przed oszustami? - Strona Zdrowia

Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto