reklama

Nie tramwaje, ale trolejbusy. Tyle, że bez tradycyjnej trakcji. To przyszłość komunikacji?

RedakcjaZaktualizowano 
tom4417/cc BY SA..4.0
Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach oparta na superkondensatorach? Jest taki pomysł naszego czytelnika, który wskazuje na korzyści związane z oszczędnością w transporcie publicznym.

Andrzej Podlaszewski skontaktował się z redakcją po tym jak dowiedział się, że ma powstać Szczecińska Kolej Metropolitalna i nowe torowisko tramwajowe do granic Mierzyna.

- Z zawodu jestem inżynierem elektronikiem i poprzez rewolucyjne znaczenie superkondensatorów dla komunikacji miejskiej zainteresowałem się szerzej komunikacją - mówi czytelnik.

Co proponuje? Wykorzystanie autotrolejbusów superkondesatorowych.

- To jazda od przystanku do przystanku bez trakcji a tylko na przystanku trakcja punktowa z której błyskawicznie doładowywany jest superkondensator. Szczecin powinien mieć premetro z wykorzystaniem torów kolejowych i niektórych tramwajowych. Autotrolejbusy powinny być wykorzystywane jako sieć dowozowa do premetra - tłumaczy Andrzej Podlaszewski. - W centrum nie powinno być kolizyjnych i zabierających ogromną przestrzeń torów tramwajowych i kolejowych.

Zdaniem czytelnika torowiska w centrum powinny być zamienione na szlaki dla autotrolejbusów superkondensatorowych albo przenoszone do tuneli lub półwykopów.

- A molochy komunikacyjne zmienione zostaną w aleje z drzewami - integracja ruchu elektrobusów z samochodami - uważa.

Akumulatory niestety nadal są zbyt ciężkie, zbyt drogie a nawet nieekologiczne bo zawierają szkodliwe pierwiastki i ich utylizacja jest droga. I trzeba je długo ładować.

Superkondensator ma mniejszą pojemność niż akumulator ale ma inne rewelacyjne zalety: może być ładowany znacznie większym prądem niż akumulator i wystarczy kilkanaście sekund czyli czas w którym pasażerowie wsiadają i wysiadają. Liczba cykli ładowania/rozładowania superkondensatora przekracza 1 mln!
Superkondensator nadaje się do odzyskiwania energii hamowania (rekuperacja) bo jest w stanie przyjąć wielki prąd generowany podczas hamowania.

FLESZ: Mniej zabitych, więcej pijanych. Bilans akcji "Znicz"

Wideo

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Autor to taki typowy elktro marzyciel. Widzi zalety i prostotę, ale pomija wiele innych aspektów, jak choćby konieczność budowy nowej sieci i stacji dostarczającej ten ogromny prąd, na każdym przystanku. Konieczność dość częstej wymiany zużytych kondensatorów oraz to, że przecież nigdy nie można założyć, że na przejazd z przystanku do przystanku, wystarczy energii zgromadzonej w kondensatorach. A więc trzeba wbudować duży zapas, co na dzień dzisiejszy, ważyłoby bardzo dużo, nawet pomijając, zużycie na klimatyzację czy ogrzewanie.

Wszystko to jeszcze bardziej straci sens, gdy okaże się, że przemysł już zarobił swoje, na akumulatorach i na dobre wejdzie np. paliwo wodorowe i ogniwa paliwowe. Tu owszem, superkondensatory pewnie znajdą zastosowanie, jako wspomagające. A sam wodór, nie jest jedyną możliwością, bo Japończycy opracowali ogniwa paliwowe na LPG o jak dobrze pamiętam 70% skuteczności. Więc jest potencjał też w innych paliwach.

Do tego, Świata może nie zaleje kolejna fala elektrośmieci w postaci akumulatorów litowych, czy tych superkondensatorów. Warto, zauważyć, że na złomach skupują niemal każdy rodzaj akumulatorów, z wyjątkiem tych litowych, więc rewelacje o ich niemal 100% możliwym recyklingu, można między bajki włożyć, bo zapewne to się kompletnie nie opłaca... Nie wspominając już, o energii zużytej do ich produkcji i związanego z tym zanieczyszczenia.

G
Gość

Już dawno się okazało, że trolejbusy są bez sensu i chyba nigdzie w Polsce nie jeżdżą. Mają wszystkie wady autobusów i tramwajów razem. Pamiętajmy, że tramwaj potrafi jeździć po 40 lat, zabiera 2x więcej pasażerów niż przegub (a prowadzi go tylko 1 motorniczy), a wydzielone torowisko pozwala mu nie stać w korkach. I to są główne przewagi nad autobusami, a nie to, że jeżdżą na prąd.

G
Gość

Ciekawe rozwiazanie, kwestia przetestowania w praktyce i mozna korzystac.

G
Gość

Juz dawno powinno tak być

G
Gość

fajna sprawa

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3