Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Szczecina z tunelem. Badania w terenie zakończone. Czekamy na finał prac przy koncepcji

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Do końca zmierzają prace nad dokumentacją dotyczącą zachodniego drogowego obejścia Szczecina. Droga będzie prowadziła przez powiat policki, jej integralną częścią będzie tunel pod Odrą z Polic do miejscowości Święta w powiecie goleniowskim.

- Prowadzone są prace nad dokumentacją obejmującą badania podłoża wraz z elementami koncepcji programowej. Same badania terenowe – wiercenia i sondowania, w tym te pod tunel są zakończone - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Teraz trwa końcowy etap prac nad dokumentacją, która w ciągu kilku najbliższych miesięcy będzie podlegała procedurom odbiorowym.
Realizacja inwestycji przewidziana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W toku prowadzonych prac nad Koncepcją Programową wraz z badaniami podłoża została dokładnie przeanalizowana kwestia kolizji z infrastrukturą przemysłową, drogami i liniami kolejowymi w rejonie Polic.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie od północy i zachodu omijać aglomerację szczecińską, przechodząc pod Odrą tunelem w rejonie Polic (na północ od Portu Morskiego). Trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6. Poprawi skomunikowanie Polic i całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Będzie miała długość 51,6 km. Pojedziemy dwoma jezdniami z dwoma pasami ruchu. Jezdnie będą miały pas awaryjny. Pomkniemy z prędkością 110 kilometrów na godzinę.
Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie (jej początek stanowić będzie fragment obwodnicy Warzymic i Przecławia, która powstanie do 2021 roku) przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6.

Tunel pod Odrą będzie miał pięć kilometrów długości, wcześniej zakładano, że tylko 3,5 kilometra. Kierowcy pojadą pod linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą, wychodząc po drugiej stronie rzeki w rejonie miejscowości Święta.

- Po rozważeniu wielu wariantów i możliwości technicznych zadecydowano o wydłużeniu tunelu drążonego, po to aby przejść obwodnicą pod poziomem terenu, nie ingerując tym samym w istniejące zagospodarowanie. Zgodnie z wybranym rozwiązaniem tunel będzie się rozpoczynał zaraz za węzłem Police, który zlokalizowany będzie w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej przy zakładach chemicznych w Policach - informuje Mateusz Grzeszczuk.

Dzięki przeprawie podróż na trasie Police–Goleniów skróci się o 40 km. Wcześniej rozważano tam również budowę przeprawy promowej lub mostu wysokowodnego (o długości 3,6 km i wysokości nawet 70–80 m). Koszt prac szacuje się 3,9 mld złotych.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto