- Prowadzone są prace nad dokumentacją obejmującą badania podłoża wraz z elementami koncepcji programowej. Same badania terenowe – wiercenia i sondowania, w tym te pod tunel są zakończone - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Teraz trwa końcowy etap prac nad dokumentacją, która w ciągu kilku najbliższych miesięcy będzie podlegała procedurom odbiorowym.
Realizacja inwestycji przewidziana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W toku prowadzonych prac nad Koncepcją Programową wraz z badaniami podłoża została dokładnie przeanalizowana kwestia kolizji z infrastrukturą przemysłową, drogami i liniami kolejowymi w rejonie Polic.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie od północy i zachodu omijać aglomerację szczecińską, przechodząc pod Odrą tunelem w rejonie Polic (na północ od Portu Morskiego). Trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6. Poprawi skomunikowanie Polic i całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Będzie miała długość 51,6 km. Pojedziemy dwoma jezdniami z dwoma pasami ruchu. Jezdnie będą miały pas awaryjny. Pomkniemy z prędkością 110 kilometrów na godzinę.
Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie (jej początek stanowić będzie fragment obwodnicy Warzymic i Przecławia, która powstanie do 2021 roku) przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6.
Tunel pod Odrą będzie miał pięć kilometrów długości, wcześniej zakładano, że tylko 3,5 kilometra. Kierowcy pojadą pod linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą, wychodząc po drugiej stronie rzeki w rejonie miejscowości Święta.
- Po rozważeniu wielu wariantów i możliwości technicznych zadecydowano o wydłużeniu tunelu drążonego, po to aby przejść obwodnicą pod poziomem terenu, nie ingerując tym samym w istniejące zagospodarowanie. Zgodnie z wybranym rozwiązaniem tunel będzie się rozpoczynał zaraz za węzłem Police, który zlokalizowany będzie w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej przy zakładach chemicznych w Policach - informuje Mateusz Grzeszczuk.
Dzięki przeprawie podróż na trasie Police–Goleniów skróci się o 40 km. Wcześniej rozważano tam również budowę przeprawy promowej lub mostu wysokowodnego (o długości 3,6 km i wysokości nawet 70–80 m). Koszt prac szacuje się 3,9 mld złotych.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?