Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pogłębianie toru wodnego Świnoujście - Szczecin z bliska. Pogłębiarka przy pracy

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Prace przy pogłębianiu toru wodnego nie zwalniają tempa. Pogłębiarka "Amazone" wydobyła do końca czerwca około 3,4 mln metrów sześciennych urobku.

Wspomniana jednostka wygląda nietypowo. To na co warto zwrócić uwagę to wiertnia, która wgryza się w dno zalewu, a urobek jest prowadzony podwodnym rurociągiem refulacyjnym, czyli tzw. sinkerem. Do tej pory pogłębiono stronę wschodnią oraz uzgodniono z UM i uruchomiono dodatkowy obszar manewrowy po stronie wschodniej. toru wodnego. Ułożono też rurociag refulacyjny umożliwiający pracę po stronie zachodniej. Obecnie pogłębiarka pracuje po stronie zachodniej oraz w centralnej części toru wodnego KM 26+000.

Urobek wydobyty z dna pozwoli na zbudowanie sztucznych wysp. Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi.

Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

Jak podaje Urząd Morski modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto