Problem dotyczy opóźnień na placu budowy w części kolejowej przedsięwzięcia. Istnieje obawa, że prace nie zakończą się do 2023 roku, a tym samym grozi nam zwrot dotacji unijnej w wysokości 512 mln złotych.
- Jesteśmy zasmuceni tym, że tak ważna dla regionu inwestycja jest zagrożona. Mówienie, że kolej metropolitalna jest niepotrzebna to ogromna ignorancja i dowód na to, że niektórzy nie mają świadomości jak potrzebna gospodarce jest to inwestycja. Politycy mogą nie płakać po tej inwestycji, przedsiębiorcy na pewno będą – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Duże firmy potrzebują sprawnego transportu dla swoich pracowników. Kolej to doskonała alternatywa dla samochodów
Północna Izba Gospodarcza z dużym smutkiem przyjmuje kolejne doniesienia o tym, że Szczecińska Kolej Metropolitalna może powstać z wielkim opóźnieniem lub nie powstać wcale. Zadanie to powinno zostać zrealizowane do końca 2023 roku. Zadanie jest istotne dla mieszkańców, ale i dla przedsiębiorców.
- Nie bez powodu mówi się, że transport to krwioobieg gospodarki. W całej Europie widzimy, że transport intermodalny staje się dogodną alternatywą dla transportu drogowego. Na własnej skórze odczuwamy w Szczecinie jak poważnym problemem zaczynają być korki, a samochodów jest coraz więcej. Kolej Metropolitalna stanie się dogodną alternatywą dla transportu samochodowego. Dla przedsiębiorców istotny jest jeszcze jeden aspekt: swobodniejsza fluktuacja pracowników między gminami obszaru metropolitalnego – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
- Strefa Ekonomiczna w Stargardzie rozwija się dynamicznie, ogromnym zainteresowaniem cieszy się również Goleniowski Park Przemysłowy, a w Załomiu mogą powstawać kolejne hale produkcyjne. Do tych miejsc muszą dojeżdżać pracownicy. Kolej Metropolitalna to dla nich szansa na szybki, sprawny i komfortowy transport – mówi Hanna Mojsiuk. - Pasywność albo niefrasobliwy stosunek do tej inwestycji zaskakuje tym bardziej, że to przecież Zakłady Chemiczne Police zabiegały, by utworzyć dodatkowy przystanek kolei, który umożliwi sprawniejszy dojazd do zakładu pracy i powstających Polimerów Police – dodaje Hanna Mojsiuk.
Będzie apel do Rządu RP o pochylenie się nad problemem SKM. Sygnatariuszami przedsiębiorcy
Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie do końca miesiąca planuje przygotować stanowisko, apelujące do Rządu RP o objęcie nadzorem tej inwestycji i jasne stanowisko jaka będzie jej przyszłość.
Pismo sygnowane będzie nie tylko nazwiskami przedstawicieli prezydium Północnej Izby Gospodarczej, ale i nazwami firm, które przyłączają się do naszego apelu.
- Gospodarka zachodniopomorska będzie beneficjentem powstania Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przedsiębiorcy chcą, by powstała i z naszych rozmów wynika, że są gotowi do podpisania apelu w tej sprawie. Bardzo nas cieszy, że biznes jest świadomy tego, że sprawny transport to szansa na zdobywanie pracowników, usprawnienie ich przepływu i umożliwienie im pracy, nawet jeżeli nie mieszkają w okolicy zakładu pracy. To inwestycja ważna dla firm z Goleniowa, Stargardu, Polic czy inwestycji położonych na obrzeżach większych miast – dodaje Piotr Wolny, dyrektor biura Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
„Drogi nie są z gumy” – przedsiębiorcy o konieczności powstawania alternatywnych połączeń komunikacyjnych
O opinię w sprawie kolei metropolitalnej zapytaliśmy zachodniopomorskich przedsiębiorców. Są oni zgodni, że jest to zadanie sprzyjające rozwojowi gospodarczemu w regionie.
- Technologie Tworzyw Sztucznych, podobnie jak wiele innych firm działających w obszarze metropolitarnym Szczecina, bardzo liczyło na budowę SKM. Ewentualna budowa przystanku przy Goleniowskim Parku Przemysłowym podniosłaby atrakcyjność parku jako miejsca pracy dla pracowników ze Szczecina, Stargardu i innych miejscowości. Korzystanie z SKM byłoby tańsze niż koszty paliwa w związku z dojazdami do parku w Goleniowie i bardziej ekologiczne – mówi Maciej Twardowski – Dyrektor Zarządzający w TTS.
Jak mówi Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz, transport intermodalny jest przyszłością zarówno gospodarki jak i komunikacji miejskiej. Ulice nie są z gumy i nie mogą już przyjąć więcej samochodów, dlatego na całym świecie odtwarza się stare linie kolejowe i remontuje bocznice: - Mówienie, że to jest rozwiązanie nienowoczesne to błąd. Szczecin budując kolej metropolitalną wpisuje się w światowe trendy restauracji połączeń intermodalnych, po to, by zmniejszyć zagęszczenie ruchu na drogach. Dlatego ta inwestycja jest tak ważna. W naszym regionie jest gigantyczna potrzeba powstawania alternatywnych dróg komunikacji – mówi Prezes Laura Hołowacz.
Dodajmy, że na 24 kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 406 ze Szczecina do Polic przedmiotem sporu między PKP PLK a wykonawcą jest fragment o długości 2,5 kilometra, na którym trzeba wykonać dodatkowe wzmocnienia. Spółka Trakcja SA wyceniła ich koszt na 16 mln złotych, a według zamawiającego można je wykonać za połowę tej kwoty.
- Wezwaliśmy wykonawcę do przedłożenia dokumentów do 10 listopada. Jeśli nie zareaguje to mamy uchwałę zarządu do wprowadzenie wykonawstwa zastępczego. Działamy zgodnie z warunkami umowy - precyzuje Arnold Bresch, wiceprezes PKP PLK.
Wykonawca zastępczy - na sporny odcinek - mógłby wejść na plac budowy w styczniu przyszłego roku i wykonać prace do końca marca 2022 roku. Zdaniem inwestora, przy mobilizacji cała inwestycja jest możliwa do zakończenia do 3 kwartału 2023 roku.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?