Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wysyp chętnych do projektowania i budowy ścieżki dla cyklistów

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Po dawnej linii dziś nie ma śladu, tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone. Podobnie jest po stronie niemieckiej. Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte. W rejonie Karwowa zachował się nasyp, który przeciął duży akwen.
Po dawnej linii dziś nie ma śladu, tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone. Podobnie jest po stronie niemieckiej. Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte. W rejonie Karwowa zachował się nasyp, który przeciął duży akwen. fb.com/Gmina Kołbaskowo
Aż 11 firm zgłosiło się w przetargu na zaprojektowanie i budowę ścieżki rowerowej na historycznej kolejce wąskotorowej Casekow-Penkun-Odra.

Gmina Kołbaskowo zamierza przeznaczyć na inwestycję 3 313 443 zł. Wśród 11 ofert jedna została złożona nieprawidłowo. Natomiast spośród pozostałych tylko dwie mieszczą się kryterium ceny. Kwotę 2 330 850 zł zaproponował Zakład Usługowo-Handlowy Zofia Kurzymska z Krzemienia koło Dobrzan. Natomiast na 3 266 400 zł wyceniła swoje usługi spółka Topatotera z Knurowa. Pozostałe oferty znacznie przewyższają szacunki gminy. Najdroższa jest oferta spółki Projekty i Realizacja z Poznania, bo niemal na 6 600 000 zł.

Zamówienie obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę ścieżki pieszo - rowerowej od granicy polsko-niemieckiej, przez Barnisław, Warnik, Karwowo do Będargowa o długości ok. 4,5 km, szerokości 2,5 do 3 m, wraz z budową miejsc odpoczynku.

Cykliści pojadą śladem linii CPO, która powstała w 1899 roku i miała 42 km. Rozpoczynała się na dworcu w Casekow, skąd przebiegała w kierunku północnym docierając do miasta Penkun. Dalej tory biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w którego pobliżu przebiega dziś granica państwowa. Na teren Polski, dzisiejszej gminy Kołbaskowo, kolejki wjeżdżały w rejonie Barnisławia, i dalej przez stacje Warnik, Karwowo, Będargowo, Warzymice dojeżdżały do stacji Szczecin Gumieńce, natomiast stacją końcową były Pomorzany Wąskotorowe w Szczecinie. Przykładowo, w 1935 roku kolejką przewieziono 93 tys. pasażerów oraz 125 tys. ton towarów.

Po zakończeniu II wojny światowej linia Casekow Ldb. - Pomorzany Wąskotorowe przecięta została nową granicą państwową między Niemcami i Polską.

Torowiska znajdujące się na terenie Niemiec zostały rozebrane w ramach reparacji wojennych na rzecz ZSRR.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto