Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Dobrej do Szczecina pojedziemy pociągiem? Jest taki pomysł

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Projekt zgłoszony do programu Kolej Plus zakłada odbudowę linii ze Stobna Szczecińskiego przez Dołuje – Wąwelnica do Dobrej
Projekt zgłoszony do programu Kolej Plus zakłada odbudowę linii ze Stobna Szczecińskiego przez Dołuje – Wąwelnica do Dobrej Sebastian Wołosz
Gmina Dobra złożyła projekt do krajowego programu Kolej Plus. Chodzi o odbudowę linii ze Stobna Szczecińskiego przez Dołuje – Wąwelnica do Dobrej.

Projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" zakłada wykonanie studium projektowo-technicznego i wykonanie prac. Jak podaje portal branżowy rynek-kolejowy.pl, odbudowa linii kolejowej do Dobrej ma być II etapem rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Byłaby to linia zelektryfikowana, jednotorowa, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Projekt zakłada również elektryfikację oraz modernizację linii kolejowej między Szczecinem Gumieńce a Stobnem Szczecińskim.

Program Kolej Plus umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

- Z województwa zachodniopomorskiego wpłynęły 4 wnioski. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą szczegółowo analizować wnioski pod względem formalnym i spełniania wymagań Programu. W tym czasie możliwe są kontakty z wnioskodawcami, w celu np. ewentualnego uzupełnienia wniosków. Po wstępnej analizie będzie przedstawiana lista złożonych wniosków – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Zakończenie tego etapu, do którego zostaną przyjęte wszystkie wnioski spełniające kryteria, przewidziane jest do 26 listopada. W kolejnym etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Przypomnijmy, że Województwo Zachodniopomorskie zgłosiło do krajowego programu Kolej Plus trzy projekty. To odbudowa połączenia ze Stargardu do Kostrzyna, z Myśliborza do Gorzowa Wielkopolskiego oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie.

ZOBACZ TEŻ:

Stacja Gryfino

Puszcza Bukowa w Szczecinie. Kiedyś jeździła tu kolej. ZDJĘCIA

Do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. trafiło blisko 100 wniosków. Zgłoszenia zostały wysłane ze wszystkich województw. Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym.

Krótko o historii Kolei Randowskiej (Randower Kleinbahn)
W maju 1897 roku uruchomiono wąskotorowe połączenie miedzy Stobnem Szczecińskim a Stolzenburger Glashütte (dziś miejscowość Glashütte w gminie Rothenklempenow w Niemczech). Osiem lat później na trasie doszło do zmiany prześwitu toru i ruszyła kolej normalnotorowa. Jesienią 1906 roku otwarto jednotorowy odcinek ze stacji Stolzenburger Glashütte do Nowego Warpna. W sierpniu 1945 roku linię od Dobrej do Nowe Warpno rozebrano w ramach reparacji wojennych dla ZSRR. W 1973 roku odcinek Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego. Prawdopodobnie w 1987 roku fragment z Dołuj do Dobrej został rozebrany. Pod koniec ubiegłego wieku ruch towarowy ze Stobna do Dołuj został zawieszony.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto