Projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" zakłada wykonanie studium projektowo-technicznego i wykonanie prac. Jak podaje portal branżowy rynek-kolejowy.pl, odbudowa linii kolejowej do Dobrej ma być II etapem rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Byłaby to linia zelektryfikowana, jednotorowa, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Projekt zakłada również elektryfikację oraz modernizację linii kolejowej między Szczecinem Gumieńce a Stobnem Szczecińskim.
Program Kolej Plus umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.
- Z województwa zachodniopomorskiego wpłynęły 4 wnioski. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą szczegółowo analizować wnioski pod względem formalnym i spełniania wymagań Programu. W tym czasie możliwe są kontakty z wnioskodawcami, w celu np. ewentualnego uzupełnienia wniosków. Po wstępnej analizie będzie przedstawiana lista złożonych wniosków – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Zakończenie tego etapu, do którego zostaną przyjęte wszystkie wnioski spełniające kryteria, przewidziane jest do 26 listopada. W kolejnym etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Przypomnijmy, że Województwo Zachodniopomorskie zgłosiło do krajowego programu Kolej Plus trzy projekty. To odbudowa połączenia ze Stargardu do Kostrzyna, z Myśliborza do Gorzowa Wielkopolskiego oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie.
ZOBACZ TEŻ:
Do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. trafiło blisko 100 wniosków. Zgłoszenia zostały wysłane ze wszystkich województw. Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym.
Krótko o historii Kolei Randowskiej (Randower Kleinbahn)
W maju 1897 roku uruchomiono wąskotorowe połączenie miedzy Stobnem Szczecińskim a Stolzenburger Glashütte (dziś miejscowość Glashütte w gminie Rothenklempenow w Niemczech). Osiem lat później na trasie doszło do zmiany prześwitu toru i ruszyła kolej normalnotorowa. Jesienią 1906 roku otwarto jednotorowy odcinek ze stacji Stolzenburger Glashütte do Nowego Warpna. W sierpniu 1945 roku linię od Dobrej do Nowe Warpno rozebrano w ramach reparacji wojennych dla ZSRR. W 1973 roku odcinek Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego. Prawdopodobnie w 1987 roku fragment z Dołuj do Dobrej został rozebrany. Pod koniec ubiegłego wieku ruch towarowy ze Stobna do Dołuj został zawieszony.
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?