Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zastrzyk pieniędzy dla wykonawcy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Ale czy to pomoże?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zła wiadomość jest taka, że nie uda się zrealizować prac w ramach SKM do 28 września przyszłego roku. Dobra jest taka, że obecny wykonawca prac w części kolejowej, spółka Trakcja S.A. zyska pomoc finansową. Firma deklaruje, że do zakończenia prac wystarczą dwa lata, a to oznacza, że nie stracimy ponad pół miliarda złotych dofinansowania na najważniejszą inwestycję komunikacyjną w regionie.

Sytuacja związana ze wstrzymaniem prac przy części kolejowej była tematem spotkania Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego.

- Jesteśmy zaniepokojeni, że prace praktycznie nie postępują. Chcemy wspólnie znaleźć rozwiązania i wesprzeć wszystkie podmioty, które realizują projekt. Mam nadzieję, że czarny scenariusz jest nierealny, chodzi o zagrożenie zwrotu ponad 512 mln złotych dotacji przyznane na realizację – mówi Arkadiusz Marchewka, przewodniczący Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego.

Kulą u nogi budowy SKM są dwa zadania zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

  1. Pierwsze to modernizacja 24 km linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police. W tym przypadku stan realizacji prac wynosi realizację 15 procent. To szacunek Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
  2. Drugie zadanie to modernizacja wybranych elementów infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273 (tzw. „Nadodrzanka”), 351 (Poznań Główny – Szczecin Główny) oraz 401 ( Szczecin Dąbie - Świnoujście). Tu stan zaawansowania wynosi zaledwie 10 procent.

ZOBACZ TEŻ:

Jak będzie przyszłość inwestycji?

Jeden scenariusz zakład zerwanie umowy z obecnym wykonawcą, spółką Trakcja S.A. Jednak to jeszcze bardziej opóźni realizację SKM. Inwentaryzacja prac zajmie 1-3 miesiące, ogłoszenie przetargu i wybór nowej firmy to około pół roku.

- To bardzo ryzykowne – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zdecydowano się na drugi scenariusz, czyli dokapitalizowanie spółki Trakcja.

– Podjęliśmy starania o wejście kapitałowe do spółki Trakcja jako PKP PLK. Docelowo w ciągu kilku miesięcy na pozwoli to na przejęcie kontroli nad spółka. To typowa repolonizacja firmy, która wraca do Polski – wyjaśnia prezes Merchel. - Miejmy nadzieję, że w ciągu miesiąca wykonawca będzie w pełnym zakresie realizował zadania.

Przedstawiciel spółki Trakcja S.A. jest dobrej myśli.

- To znaczącą poprawi naszą pozycję finansową. Finansowanie pomostowe będzie wystarczające, żebyśmy w ciągu trzech tygodni wrócili do normalnego działania. Jest do rozwiązania kilka problemów technicznych, ale potwierdzam, że 2 lata wystarczą, żeby inwestycję zrealizować - deklaruje Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes Trakcja S.A.

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma powstać do 2022 roku. Połączy Szczecin, Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylankę, Police i Stargard. 

W sumie na terenie Szczecina zostanie wybudowanych lub zmodernizowanych 26 z 40 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym 24 w ramach tego zamówienia.

Inwestycja pochłonie 741 mln zł, z czego 512 mln zł ma pochodzić z dofinansowania.

Zobacz na kolejnych slajdach, czy jesteś w zasięgu SKM-ki → 

* 1szary kolor: 15-minutowa dostępność piesza stacji i przystanków kolejowych

* żółty 15-minutowa dostępność rowerowa stacji i przystanków kolejowych (szacunkowy czas w linii prostej)

CZYTAJ WIĘCEJ:

■ Gigantyczna kasa na Szczecińską Kolej Metropolitalną. Ponad pół miliarda złotych - zobacz, co za to zrobią [WIZUALIZACJE]

■ Szczecińska Kolej Metropolitalna. Dwie firmy gotowe do projektowania [WIZUALIZACJE]

SKM w Szczecinie. Gdzie będą budowane stacje? Zobacz, jak ma...

To co cieszy, to brak opóźnień w części, za które odpowiadają samorządy zaangażowane w budowę kolei metropolitalnej. Szczecin skończył budowę węzła przesiadkowego Podjuchy, na ukończeniu jest węzeł Łękno, rozpoczęła się budowa przystanku Arkońska. Jest jednak jeden haczyk.

- Musimy się skoordynować z zakresem realizowanym na linii kolejowej, ale z tego tytułu nie będzie opóźnień - zapewnia Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. SSOM to lider projektu budowy SKM.

Obecnie czekamy na zaktualizowany harmonogram prac, który ma przedstawić Trakcja. Jak zapewniają PKP PLK jest również zabezpieczone finansowanie prac - w sytuacji, gdyby doszło do aneksowania umowy.

ZOBACZ TEŻ:

Jak państwową pomoc dla spółki skomentowali uczestnicy poświęconego SKM?

- Podchodzę z dużą ostrożnością. Już wcześniej przekazano setki milionów złotych pomocy w różne spółki, na przykład w ST3 i mimo wpompowanych pieniędzy kończyło się to źle. Liczę, że w tym przypadku będzie inaczej - uważa Arkadiusz Marchewka, poseł KO.

- Brakuje mi dziś woli ze strony głównie PKP PLK i konstruktywnych rozmów z wykonawcą. Za dużo wyszło nieścisłości na etapie projektowej, do których nikt dziś się nie odnosi - komentuje Jarosław Rzepa, poseł PSL.

- Jesteśmy w innej sytuacji biznesowej. Jeśli ta transakcja dojdzie do skutku i impas uda się przerwać. Jesteśmy do dyspozycji z pomocą - ocenia Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

CZYTAJ TAKŻE:

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Zastrzyk pieniędzy dla wykonawcy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Ale czy to pomoże? - Szczecin Nasze Miasto

Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto