Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiany w komunikacji. Kto będzie nas woził? Brakuje kierowców

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Obecnie linię nr 107 obsługuje dziennie o jeden autobus mniej
Obecnie linię nr 107 obsługuje dziennie o jeden autobus mniej Marek Jaszczyński
Początek roku jest ciężki dla naszych spółek autobusowych. Kłopoty kadrowe ma nie tylko Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ale również przewoźnicy ze Szczecina.

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie w komunikacie poinformował o zmianach na liniach autobusowych 63 i 107. Jako powód ogrnaiczeń w kursowaniu podał trudną sytuacją kadrową SPPK. Jak to wygląda w praktyce?

- Tak naprawdę dla pasażera niewiele się zmieniło - mówi Grzegorz Ufniarz, kierownik działu przewozów SPPK. - Linię107 obsługuje 15 autobusów, a przed 15 stycznia było to 16 brygad. Na linii nr 63 teraz jeżdżą cztery brygady, a wcześniej pięć.

Kłopoty kadrowe w spółce wynikają z chorób, ale również z powodu znalezienia lepszych finansowo ofert pracy. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy autobusów wolą na przykład zatrudnić się w spółkach przewozowych, które obsługują budowę Polimerów Police. Nasz region zmaga sie z brakiem zawodowych kierowców.

- Tak, w miejskich spółkach komunikacyjnych brakuje zarówno motorniczych jak i kierowców. Jest to problem ogólnopolski, nie dotyczy jedynie Szczecina. W naszym rejonie sytuacja jest o tyle gorsza, że jesteśmy bardzo blisko granicy. Wiele miast w Polsce musiało zaświecić lub ograniczyć funkcjonowanie autobusów i tramwajów właśnie ze względu na problemy kadrowe - potwierdza Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Nowi kierowcy mogą liczyć na pensje pomiędzy 3100-3500zł netto. W zależności od spółki. Pracodawcy sami ustalają czy w skład pensji poza stawką zasadniczą wchodzą inne komponenty. We wszystkich spółkach prowadzący pojazdy mogą jednak zwiększyć swoją pensję w ramach dodatkowych godzin.

Spółki zatrudniają obcokrajowców. To 2 motorniczych i 3 kierowców, ale to nie wystarczy. Brakuje również motorniczych.

- Spółka Tramwaje Szczecińskie, aby uniknąć problemów kadrowych na stanowisku motorniczego stara się regularnie organizować kursy przygotowujące kandydatów do uzyskania pozwolenia na kierowanie tramwajem. Obecnie końca dobiegają dwa kursy rozpoczęte we wrześniu 2021 roku, na wiosnę planowany jest kolejny. W spółkach autobusowych także są otwarte nabory - informuje Hanna Pieczyńska.

Według naszych informacji średnie miesięczne wynagrodzenie netto młodszego motorniczego tramwaju w IV kwartale 2021r. wyniosło 3605 zł. Wynagrodzenie to stawka zasadnicza plus pozostałe jego składniki (dodatek za pracę w dni świąteczne, w godzinach nocnych, za przerywany czas pracy, godziny nadliczbowe, premia).

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto