Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zachodnia Obwodnica Szczecina. To ważna inwestycja również dla innych miast. Zdążą z przetargiem?

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W Operze na Zamku odbyło się spotkanie dotyczące drogowego obejścia Szczecina. Marszałek województwa i władze Szczecina, Polic, Goleniowa, Dobrej, Kołbaskowa zacieśniają współpracę na rzecz tej inwestycji.

- Stoimy u progu wielkiej szansy. I nie możemy tej szansy przespać – mówił Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. - To dzisiaj decyduje się, jakie inwestycje będą realizowane w oparciu o nową perspektywę funduszy unijnych na lata 2021-27. I jakie inwestycje będą zrealizowane z drugiej gigantycznej puli pieniędzy, jaką jest Europejski Plan Rozbudowy. Jego częścią jest polski Krajowy Program Rozbudowy. Można powiedzieć, że w tej perspektywie Polska dostanie dwa budżety, z tym że przedsięwzięcia realizowane z budżetu KPO muszą zostać zakontraktowane do 2023 roku i wybudowane do 2026.

Przypomnijmy, że w tym tygodniu resort infrastruktury zapowiedział ogłoszenie przetargu na realizację ZOS. Ma to nastąpić do połowy bieżącego roku.

CZYTAJ TEŻ:

- Od dłuższego czasu nie mieliśmy pozytywnych informacji o tym przedsięwzięciu. Jestem prezydentem już ponad 14 lat, obserwuję ten temat od początku, on się niestety często pojawiał przed samymi wyborami – powiedział Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Jeżeli ten przetarg by się udało do końca czerwca ogłosić, mielibyśmy powód do radości. Trzymam mocno kciuki. Szczecin będzie wspierał ten projekt na każdym etapie – podsumował.

W trakcie spotkania zwrócono uwagę na konieczność aktualizacji planów obwodnicy w związku ze zmianami gospodarczymi i społecznymi.

Chodzi m.in. o logistykę firm ulokowanych w Goleniowskim Parku Przemysłowym (np. transport 80-metrowych łopat do turbin wiatrowych), dojazd do gruntów rolnych (planowana trasa przetnie tereny rolnicze) czy ulokowanie węzła Będargowo na terenach, które są coraz gęściej zabudowane.

Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnił, że analizowane jest przesunięcie węzła Będargowo na północ. Przewozy ładunków wielkogabarytowych z GPP też są brane pod uwagę. Tłumaczył, że wszelkie korekty będą wprowadzane na etapie opracowywania projektu budowlanego.

Dopytywany przez prezydenta Szczecina, czy przetarg na realizację ZDOS na pewno zostanie ogłoszony do końca czerwca, stwierdził, że „około połowy roku gotowość GDDKiA do ogłoszenia przetargu powinna być osiągnięta”.

Wyjaśnił też, że inwestycja będzie podzielona na odcinki, ale nie oznacza to etapowania. Bo kilka fragmentów ZDOS może być budowanych równocześnie przez kilku wykonawców.

Marszałek Olgierd Geblewicz zapowiedział kolejne rozmowy samorządowców na temat ZDOS i wystosowanie „wspólnego wyważonego apelu, wraz z deklaracją wsparcia” dla ministra Andrzeja Adamczyka.

Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie od północy i zachodu omijać aglomerację szczecińską, przechodząc pod Odrą tunelem w rejonie Polic (na północ od Portu Morskiego). Będzie miała długość 51,6 km. Pojedziemy dwoma jezdniami z dwoma pasami ruchu.

Jezdnie będą miały pas awaryjny. Pomkniemy z prędkością 110 kilometrów na godzinę.

Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Tunel pod Odrą będzie miał pięć kilometrów długości. Kierowcy pojadą pod linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą, wychodząc po drugiej stronie rzeki w rejonie miejscowości Święta.

CZYTAJ TAKŻE:

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto